KFA22 Aardenburg/Middelburg (B)

Koen van den Broek


nog tot 04.09.2022

“Over grenzen” is dit keer de titel, na de spraakmakende editie “  
Vrijheid Vandaag” (2019) van Curator Hans Theys van het  
kunstenfestival in het schilderachtige Nederlandse grensdorp Aardenburg.
Deze editie sluit qua thema wat aan bij de vorige omdat de vrijheid  
van de één eindigt bij de grens door en van een ander.
De Belgische curator Benedict Vandaele pakte alles mooi, ordelijk en  
goed georganiseerd aan zowel qua publieksvriendelijk parcours als qua  
tekst én boekje die deze wandel-expo begeleiden.
Het is opmerkelijk dat het artikel van de curator vooral handelt over  
de recent-politieke aspecten van de notie grens en daaraan niet meteen  
iets inhoudelijk koppelt van hoe kunstenaars via de artistieke arbeid  
hun kunst en andere grenzen (kunnen) ontstijgen en/of (willen)  
doorbreken.
Op een paar uitzonderingen na is de expo heel braaf aanwezig in het  
residentiële, vrede-volle dorp, waar een aantal werken zelfs veilig en  
mooi beschut en beschermd te zien zijn achter de vensters van huizen.
De expo is blijkbaar door omstandigheden niet meteen de volle keuze  
van de curator en dat verklaart deels de onsamenhangendheid en  
schraalheid op bepaalde locaties.
Kortom na een bezoekje aan deze tentoonstelling hou je zeker geen  
onwennig gevoel over en wordt het thema van deze wandelroute zonder  
mede-weten van de titel niet écht voel-, laat staan ervaarbaar.

“De deelnemende kunstenaars en collectieven van KFA22 zijn bijzondere  
getuigenissen van de huidige tijdsgeest. Zonder enige twijfel zal  
ieder kunstwerk door zijn vorm en concept een eigen plaats innemen in  
het (kunst)historisch continuüm”. Zo klinkt het in de inleidende tekst  
van het mooi ogend uitgegeven boekje.
Dat de tentoonstelling ook deels (en niet te verwarren) in het wat  
verderop gelegen Belgische (gehucht) Middelburg wordt georganiseerd,  
brengt niet meteen iets bij tot één of andere bijkomende puntige  
gedachte “over grenzen” – op uitzondering van wat geschiedkundige  
details, (verdienstelijk) bij elkaar gesprokkeld door een lokale  
heemkundige kring.
Wat ook opvalt is dat veel kunstenaars amper één relatief klein werk  
stuurden naar deze tentoonstelling en soms niet een recent werk én dat  
is het geval met de kunst van Nadia Naveau, Johan Tahon, Anton  
Cotteleer Philip Aguirre y Otega en Xavier Noiret Thomé.
Dat doet er (echter) niet meteen toe maar accentueert hier en daar de  
schraalheid van deze editie, waar de ticket-kaart soms moet worden  
afgestempeld voor werken die quasi “openbaar” te zien zijn.
Ontdekkingen blijven sporadisch haperen tussen de werken van de min of  
meer bekendere kunstenaars die een bepaald en beter geïnformeerd  
publiek al eerder wist te waarderen.

Jorieke Rottier is aanwezig met een badinerend-zwevende installatie in  
een schuur gemaakt van banaal inpak-plastic die zij op een gevoelige  
manier bewerkte met nylondraden en tekst. Het is een meditatie- 
opwekkende installatie ontstaan uit een artistieke opwelling over  
gedachten zoals energie, eenzaamheid etc … allemaal overwogen in het  
verlengde van de covic-crisis.
Manjot Kaur valt op met kleine, fijne schilderijen waarin haast super- 
surreële taferelen voor ons  oog deinen, gebaseerd op bedreigde  
vogelsoorten gewrongen in fabels waarin hybride wezens zich wentelen  
en vervellen tot aanstekelijke tekens van genot en vruchtbaarheid.
Ex-Hisker Nelleke Cloosterman is hier met één groot schilderij “Hole- 
making”, waarin ze ‘synthetisch’ de tijd verwerkt en opwekt van  
donker- tot lichtblauw en de afgebeelde vogels als nomadische tekens  
koppelde aan het het thuisland van haar ex-collega’s op het inmiddels  
en nog steeds belaagde HISK in Gent.
Wel jammer dat het werk van de pas Hisk-afgestudeerde Dries Boutsen  
nog niet te zien was tijdens ons bezoek op 05.08.2022.

Zoals eerder genoteerd, blijft deze editie overeind met het werk van  
de meer bekende kunstenaars.
De in ons land vrij onbekend Navid Nuur is één van de weinigen die op  
een frisse manier nadacht over het begrip grens en dat doet hij via de  
creatie van een postkaart.
Wie zelfs niet naar Aardenburg kan, kan wel via zijn website  
(navidnuur.net) het kunstwerk per post laten opsturen. Het werk  
bestaat uit een “one line poetry” wiens inhoud elke grens ontziet en  
als prentkaart de herinnering in zich houdt van talige grenzeloosheid.

installation Svent ‘Jolle


Sven ‘t Jolle plaatste naast de Protestantse kerk – met erin een mooi  
gepresenteerd ensemble keramieken van Maen Florin – een variant van  
zijn Beaufort-bijdrage.
“Citizenship (Protect your loved ones) uit 2016 bestaat uit een met  
prikkeldraad beschermd plastieken zwembadje dat bruinig en desolaat in  
verval oogt. Het is één van de weinige scherpe beelden op “Over  
Grenzen” dat letterlijk ‘toeslaat’.
Dat doet ook Folkert de Jong met “Wormwood” (2018), perfect  
geïnstalleerd in een vervallen garage. Een complexe mechanisch  
aangedreven beeldengroep met telkens een lijdende kruis-loze Christus  
gaat door merg en been en benodigt niet eens veel woorden en uitleg  
die je wel kunt lezen in het boekje. Mooi is ook dat de titel  
“Wormwood” ook verwijst naar een album van één van de meest radicaal- 
anoniem opererende Amerikaanse bands: The Residents.

Maria Roosen

Maria Roosen wordt wellicht met stip het lievelingswerk op deze editie.
Het verlaten en vervallen huisje op de Markt deed haar denken aan  
oorlog en om deze idee te ontdubbelen bedacht ze gevel en dak vol  
kleurrijke objecten van (breekbaar) glas die allemaal verwijzen naar  
huiselijkheid en sex.
Haar “First Dog” is letterlijk een blikvanger en doet ook erg denken  
aan een interventie van wijlen Bas Jan Ader die op een dak van een  
huis al zijn kleren (All my Clothes) “positioneerde” en publiek te  
kijk presenteerde.

Schilder Koen van den Broek had het lichtende idee om in een ordinair  
kerkje aan de rand van de gemeente Aardenburg zijn fabuleuze reeks  
“The Land of Milk & Money” te tonen in een ruitvormige parade waar de  
vier zeer monumentale werken rusten/zweven op houten sokkels.
Let de op d seculiere titel; de bijbelse utopie en diens geloof in  
honing is al lang aan diggelen geslagen en ‘money’ neemt nu als  
‘gouden kalf’ regulier de plaats in.
Koen van den Broek is al heel lang gefascineerd door het Amerikaanse,  
wijdse landschap dat bij hem niet zelden baadt in een weergaloos  
woestijnlicht dat de idee van tijd- en plaatsloosheid in de verf zet.  
Koen is een on-vlaamse schilder; hij zoekt de grauwheid niet op zoals  
velen oa Luc Tuymans dat wel deden. De enorme “vrije” verfpartijen  
schitteren in een zwierig kleurgebruik en geven de essentie weer van  
de leegte en haar als landschappen gedefinieerde omgevingen.  
Slaphangende palmbomen in een overbelichte schrale context; de  
contouren van een zeehut aan de oceaan; oliepijpleidingen die het  
schilderij betekenen met tegelijk een abstracte compositie en een  
knoert van een cliché-beeld van een palmboom, geschilderd in een  
sunset die de concurrentie aankan met een reële zonsondergang is het  
‘open’ narratief van de vier schilderijen.
Ja, Koen van den Broek schittert hier met een “verhaal” dat actueel  
zal blijven – een verhaal waar geen mens en grens te bespeuren valt en  
waar het materieel gewin van die mens zich prijsgeeft in het  
exploiteren van olie en van dromen die de meesten kennen van posters  
met palmbomen, getailleerde vrouwen in badpak, waarmee ook truckers en  
garagisten maar al te graag mee uitpakken. Da is soms een grens van  
een droom voorbij.

Luk Lambrecht.

Kunstenfestivalaardenburg.nl

Soyez le premier à commenter

Poster un Commentaire

Votre adresse de messagerie ne sera pas publiée.


*


Ce site utilise Akismet pour réduire les indésirables. En savoir plus sur comment les données de vos commentaires sont utilisées.